RSS

Jumaat, 8 Oktober 2010

Pengajaran untuk wanita..!!

Assalamualaikum...
Dalam melangkah liku-liku kehidupan,kedengaran pelbagai kisah yang berlaku di kalangan masyarakat kita ini.
Tetapi,isu-isu gejala sosial seringkali diperkatakan dari dahulu sampailah sekarang.
Adakah kehidupan kita indah jika diselangi dengan kehidupan yang sosial?
Mungkin perkataan sosial agak umum,akan tetapi maksud sya disini sosial yang melibatkan pergaulan bebas antara LELAKI dan PEREMPUAN.
Amat sedih apabila melihat anak-anak gadis termakan dengan pujukan atau umpanan2 manis insan yang bernama lelaki..
Wanita,wanita ohh wanita.!!Alangkah indah ciptaanmu yang dikurniakan Allah.
Tetapi kenapa tidak digunakan keindahan sebagai wanita dengan sebaik mungkin?
Meh sy nk kongsikan sedikit dari pertanyaan2 kepada golongan lelaki yg musnahkan harapan kpada golongan wanita ni.


Aku : Ko ngan dak perempuan tu ada pape kerw?(Bertanya dengan penuh kesindiran..Haha)
Kawan :Yup.dia awek aku,cantik tak?.(Konon lar cantik...aurat tak ditutup,pakaian yg tak cukup sifatnya)
Aku : Urm...cantiklah jugak...Tapi,awek ni ko nk jadikan isteri ko kerw?
Kawan : Hahaha...Ko ni,tak kan nk jadikan bini kowt..Awek cukup lar..wat main2 ja..Segan aku dowh klu mmber2 aku tnya aku ada awek ker tak..sekurang2nya aku leh cakap yg aku ada awek..tapi klu nk wat bini,aku nk cari yg baik2..tak nak ler pompuan yg senang wat main ni..(Tengok,Perhatikan dan Renungkan..mudahnya jawapan dia kan)
Aku : Dah tu,pompuan ni ko tak nak wat bini ker?
Kawan : Ish ko ni..ko kan thu bab2 agama ni,aku nak cari pompuan yang baik2 lar..yang tutup aurat,yang pandai jaga hati aku,tutur kata yang lemah lembut..Heheheehe
AKu : Okkk...(Aku dengan setujunya cara dia nak pilih bakal isteri dia tu,tapi aku sgt2 tak setuju n bangkang 100% kalau wanita tu hanya utk dipermainkan..)

So..Mana letaknya harga dirimu wahai kaum Hawa?
Dah jelas disini..Adakah kamu nak salahkan golongan lelaki yang suka mempermainkan wanita?..
Cuba jaga auratmu,jaga pakaianmu,jaga tutur katamu,jaga tingkah lakumu...
Sy bukan salahkan kaum Hawa,mahupun Kaum Adam..cuma lebih tekankan perbincangan kali ini utk golongan Hawa..Sebab isu salah lelaki n wanita mmg tak perlu dibincangkan sbbnya semua ni bergantung pada individu itu sendiri...Lelaki mahupun wanita.
So,dikempatan ini,izinkan sy untuk share satu kisah yg ttg wanita dimana kisah pengajaran yg diambil dari kisah Rasulullah s.a.w yang menasihati puteri baginda,Saidatina Hamzah r.a.
Jom kita sama2 renungkan..
Untuk wanita,ambil pengajaran dan terus tanamkan azam untuk mempraktikkan dan aplikasikan dlm kehidupan.
Untuk lelaki,ambil pengajaran untuk memperingati kepada kawan2,saudara mara,keluarga dan paling penting kepada ISTERI mu kelak..

Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan. Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut.

Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.

Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.



2 ulasan:

  1. Like This!!
    trma kasih atas prkongsian entri ini...
    May Allah bless us...
    truskan berjuang di alam maya :-)

    BalasPadam
  2. Salam..
    Sama-sama..
    May Allah Bless us InsyaAllah

    BalasPadam